top of page
Writer's pictureansis

Kā pēc STRAUME23 atklāt Dziesmu svētkus

Karoc wow

Rakstīju jauno e-pastu & sapratu, ka būs drusku par daudz vienai vēstulei. Notika STRAUME23 un vēl es repoju Dziesmu un deju svētku atklāšanas koncertā pie Arēnas, domāju, ka jāpastāsta šeit, blogā, kā tas bija. Viss vienkārši ies aptuveni hronoloģiskā apziņas plūsmā, netaisīšu mega literatūru no šī visa, gribu tikai piefiksēt vēsturi & pa ceļam padalīties ar iespaidiem.

Vēl tik daudzi cilvēki nezina, ka jau 2. reizi Latvijā ir jauns festivāls, kas saucas STRAUME. Pagājušogad bija STRAUME22, šogad attiecīgi bija STRAUME23, un šis fests ir hip-hop festivāls. JĀ, jau pāris gadus reperi ir praktiski visos citos lielajos festivālos, bet meinstrīms ir vieta, kas plūst un mainās līdzi laikam, kamēr lietas, ko mēs uzbūvēsim paši sev, paliks arī tajā tālajā dienā, kurā reps atkal būs trendā tikai uzticamākajiem fanātiem. Visa enerģija, ko esmu investējis STRAUMĒ, liekas ieguldīta mūsu repa scēnas attīstībā, un ceru, ka arī citi reperi, kas tur ir piedalījušies un piedalīsies, apzināsies savu lomu tajā, lai tas viss turpinātu augt arī nākamajām paaudzēm. SPREAD THE WORD. Nākamgad — #STRAUME24.

Mēs, kas skaitījāmies pagājušā gada hedlaineri, šogad noslēdzām festa galvenās skatuves programmu ar kopīgu performanci, un tie "mēs" bijām es, Edavārdi, rolands če un Gustavo. Mēs visi, protams, esam diezgan atšķirīgi & ar 2023. gadā laikam jau pat ar diezgan atšķirīgām fanu bāzēm, bet kaut kādā dīvainā veidā tas viss sagāja kopā. Ja jūs nebijāt — roļiks kādas pirmās 5 dziesmas bija bez biksēm, mēs ar Edu uztaisījām "X YO gmix" dzīvā izpildījuma pasaules pirmizrādi un Gustavo teica "XYO", un vēl Gustavo ar roļiku repoja "Viena pilsēta, divi rajoni, 4 pežas", un vēl Gustavo repoja "#GDNSS" piedziedājumu ar mums, un roļiks repoja Džuzepes pantu, un mēs visi repojām "Jau-tā-jumu", un bija "Pieaudzis vīrietis" un "Pohu" mash-up un kas tur vēl. Mēs sākām pusnaktī, tas viss gāja kādu pusotru stundu un tas bija episki. Ļoti iespējams, šoreiz reāli lielākie fani tam, kas notika uz steidža, bijām mēs paši, un man liekas, ka to varēja just pēc tā, cik man brīžiem bija grūti nesmieties, (jo es smejos, kad man kaut kas ļoti patīk). Kurš būtu domājis, ka mēs kādu dienu kaut ko tādu darīsim, es toč nē. Mega paldies Edam, roļikam un Gustavo par to, ka uz šo festu salikām šo programmu un ka varējām kaifot par katru mēģinājumu un tik labi pavadīt laiku, to visu sagatavojot. [FOTO @ FB, Pēteris Bērziņš]

Es neredzēju visu festu, bet pirmais, ko redzēju, bija Kjuumanis, kurš atveda mums arī Salaspils Prospektus, kas ambushoja skatuvi mega barā & bija viens no maniem favorītmomentiem visā festivālā, ko, atklāti sakot, negaidīju no pirmās performances, bet tā ir STRAUME, un laikam jāsāk pierast, ka uz šejieni reperi nebrauc haltūrēt, bet piedāvāt kaut ko īpašu.

Šoreiz arī cilvēku bija vairāk, kas manās acīs LV repa auditorijai liek izskatīties nedaudz mazāk analfabētiskai, jo sorry, bet joprojām nezinu, kā citādi izskaidrot to, ka pagājušo gadu jūs izdomājāt izlaist. Vēl STRAUMĒ redzēju VIŅU, kura, šķiet, vienīgā šogad uzstājās ar live grupu, tad xaņāra super raibo performanci, kurā dzirdējām arī dažus jaunos trekus, ko varam gaidīt viņa solo albī. Vēl tās dienas main hedlaineris Ozols konkrēti solo paņēma priekšā visu STRAUMI ar savu pieredzi, enerģiju, kvalitāti un lielo diskogrāfiju, un es pēc tam staigāju apkārt un prasīju cilvēkiem, vai tikai šis nav krutākais Oz koncerts, kāds ir bijis, jo man tobrīd tā likās & tagad vēl joprojām ir tāda sajūta. Cik saprotu, šī bija tikai iesildīšanās tam, ko varam gaidīt Arēnā, un, ja tā… holy shiit, es gaidu decembri. Tad vēl bija Skutelis.


Nu es nezinu, kurš vēl vairāk norezonēja ar publiku STRAUMĒ23. Leģendāra performance, perfekta publika. Atgādinājums par to, ka mums visiem vēl ir, uz kurieni kāpt.


Ja nesanāca to vēl izlasīt, šeit ir Aigas Leitholdes STRAUMES reportāža @ LSM, un te — hiphops.lv STRAUMES atskats ar Līgas Lauvas tekstu un Aksela bildēm.


Iztusējāmies, protams, bet arī daudz runājāmies par visu ko, klausījāmies demkas hip-hop mājā (svarīgi), + dzirdēju neizlaistus reperu tagus, reperu plānus un ambīcijas tuvākajiem gadiem, daudz krutas idejas, kuras nākotnē paralēli īstenosies pašmāju hip-hop scēnā. Es vispār domāju, ka STRAUME ir kā reperu Līgo. Ne tāpēc, ka tas ir Līgatnē un foršā vietā, bet tāpēc, ka drusku vairāk apzināmies to, kas mūs vieno, papriecājamies par to, ka mēs tādi esam un ka kopā kaut ko būvējam, novērtējam to, kādi paši esam bijuši, un padomājam par to, uz kādām tradīcijām būvējam to, kas vēl tikai nāks. Krč apzināmies savu identitāti kā reperi Latvijā. Nav tā, ka es to nedarītu ikdienā, tieši otrādi, bet nedomāju, ka mēs kolektīvi to baigi bieži darām.


Tīri tā, kontrastam — nākamajā dienā braucu uz Dziesmu svētku atklāšanas koncerta mēģinājumu, kas notika STRAUMES 2. dienā, tāpēc kaut ko sanāca palaist garām, bet tagad — ne par to. Pirmkārt, aizgāju līdz mašīnai, sapratu, ka man ir caura riepa. Ar Ērgļu palīdzību uzlikām rezerves riepu, braucu mēģināt Dziesmu svētkus. Samēģinu savu repojamo, viss labi, braucam atpakaļ uz STRAUMI (ar citu mašīnu, jo man tas rezerves rats diezgan neforši vibrēja kaut kur pie 75 km/h).

Aizbraucām, drusku pagatavojāmies, dzirdējām Skuteli, tad izdarījām savu koncertu, tad pēc brīža tikāmies Discord meetupā pie hip-hop mājas (kur Skutelis arī bija), un tad vēl drusku pasēdējām (es — līdz kādiem 4:00) & gāju gulēt, jo nākamajā dienā 13:00 bija ģenerālmēģinājums Dziesmu svētkiem.

Neizgulējos pārāk labi, bet neko darīt, ripojam uz Rīgu. Braucu uz Arēnu, bet krustā, kurā gribu griesties (no Duntes uz Skanstes), stāv mentu busiņš, netieku iekšā, ko uztveru kā personīgu apvainojumu un bezkaunīgu, klaju reperu profilēšanu, bet pie nākamā krusta saprotu, ka man tak iedeva caurlaidi, duh. Ielieku logā & braucu iekšā. Samēģinu, paralēli tikai TAD, pasākuma dienā, saprotu, ka tur kaut kur figurēs arī Raimonds Pauls, ko pirms tam nebiju īsti savilcis kopā. Manu performanci tas baigi neietekmē, tāpēc izmēģinu super ātri savu daļu, paklausos, ko režisors saka par to, kur un kā man iet kurā brīdī, uz kuru pusi skatīties, ko labāk nedarīt utt. Man viss skaidrs, izdarīsim.

Domāju, ka pa dienu vēl noteikti jāpaguļ, jo STRAUME ir prasījusi savu, bet nesanāk aizmigt, tāds pats dodos uz koncertu. Notiek parastā laicīgā saģērbšanās utt., atliek staigāt uz apli & gaidīt, kad viss sāksies. Stadions pilns ar dziedātājiem un dejotājiem, visi todien izstaigājušies pa lietaino gājienu & tagad publikā jūtas neiznīcināmi, gatavi koncertam.


Sākas pasākums.


Neliels intro, tad runā Levits, tad — Puntulis, un nākamais rindā, protams, ir ansis, kurš nāk kā loģiskais nākamais posms (valsts galvenais repers) šajā hierarhijā, lai atklātu Dziesmu svētkus ar savu repa performanci. : ) ) ) Tā, ja nekļūdos, ir pirmā reize, kad lielajos Dziesmu un dejo svētkos kādā koncertā uzstājas reperis. Ozols toreiz bija Skolēnu dziesmu & deju svētkos Mežaparka estrādē. Es atkal nebiju estrādē, bet pie Arēnas, & auditorija bija svētku dalībnieki. Es drošvien šobrīd teiktu, ka tas īstais, lielais tituls par "reps Dziesmu svētkos" pienāksies tam, kurš repos kādā no lielajiem koncertiem Mežaparka estrādē, tā kā no sirds novēlu kādam mums to kādu dienu dabūt gatavu. [17.06.23. Labojums no Ozola — tas bija Skonto stadions, kurā viņš uzstājās, nevis Mežaparks, un toreiz bija arī Reigani & vēl viss kas cits, un neesot bijis tikai jauniešu pasākums, bet kaut kas līdzīgs šim pašam atklāšanas koncertam konceptuāli, PLDS OZ PAR FAKTIEM, es te kaut ko izfantazēju citādi] OK. Iznācu, parepoju, iesāku ar to, ka viegli referencēju to Valdemāra ielas brūkošo māju, noflexoju par savu šovbiznesa statusu, noreprezentēju "Netīrās cilpas" un Ķemerus, un to, ka jums jāsaprot, ka mēs šobrīd pārņemam arī šo skatuvi un tas ir tikai pašsaprotami. Tad mēs visi vēl "pacēlām savu balsi", un tad vēl parepoju par to, ka reps ir līdzīgs folklorai un tā reāli ir folklora, ja kāds to nezināja, un tad aizgājām uz transition ar "Manai dzimtenei", ko paturpināja Raimonds Pauls pie kvalierēm (es tikko skatījos ierakstu — viņš lkm soundcheckoja klavieres, kamēr es repoju, man ausīs tas tobrīd neskanēja, kāpēc??). Kopumā sanāk, ka tas bija tāds kā Netīro Cilpu & Raimonda Paula mash-up. Padomājiet par to.

Izmantošu izdevību — liels paldies Kārlim Lācim par iniciatīvu. Viņš griezās pie manis ar uzaicinājumu un arī iesāka skici bītam, un man paveicās, ka man ļāva tam pieķerties un uztaisīt savu versiju (kas arī derēja un aizgāja kā reālais gala variants), jo gribējās svētkos atstāt savu rokrakstu arī bītu frontē, + uz sava bīta šajā kontekstā repot liekas krutāk. Vienu dienu Kārlis pat bija atbraucis pie manis uz treileri, un tobrīd vēl biju skeptisks par šo visu, jo nav tik viegli izdomāt leņķi, kurā šādām sadarbībām pieiet, lai tas justos nevis kā pasūtījuma izpildīšana, bet praksē būtu kādas jaunas barjeras pārkāpšana mums visiem. Man tajā ziņā ir negatīva pieredze (domāju, ka tā ir daudziem reperiem), pēc kuras esmu ieviesis filtru, kurš ļoti palīdz saprast tos brīžus, kad kaut ko labāk nevajag darīt. Es, protams, pats biju vainīgs, jo sākumā biju sapratis, ka esmu tur vairāk pieaicināts tieši tāda iemesla dēļ — lai kāds kaut ko tur bezpersoniski bla-bla-parepo par Dziesmu svētkiem un "mēs esam Latvija un mēs dziedam un dejojam", bet kad saņēmos & papušoju no savas puses gan bīta jautājumu, gan satura jautājumu, sapratu, ka varu +/- darīt, ko & kā gribu, un pārējais pēc tam salikās diezgan vienkārši un bez pretestības no organizatoru puses, par ko — visu cieņu! Tā jau es neko "cenzējamu" tur nedarīju, tikai pats nebiju pārliecināts, ka izies cauri tas viegli konfrontējošais stafs, ar ko nevienam nebija nekādu problēmu, dzirdēju tikai komplimentus.

Rezultātā — Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII deju svētku atklāšanas koncertā skanēja šķībs, netīrs Netīro Cilpu bīts (ko es uztaisīju treilerī) + reperu reprezents repa paraugdemonstrējuma formātā reāla repera izpildījumā. Un tagad tā ir daļa no vēstures.


Skrīnšots no LSM tiešraides, kur es priecājos.

Viena lieta, ko varbūt ievērojāt, ja redzējāt koncertu televīzijā — es uz skatuves parādījos arī koncerta beigās. Paturēju tiesības pasēdēt aizskatuvē, ja man "nebūs vaibs" iet uz skatuves atrādīties kopā ar solistiem, bet vaibs drusku uzradās, nekādu pretestību sevī nejutu, uzgāju vēlreiz uz skatuves pastāvēt pie pēdējās dziesmas, jo ko es tur citu darīšu? Atbilde uz šo manu retorisko jautājumu negaidot uzradās pati no sevis — kāpu augšā un pāris soļus tālāk uz skatuves ieraudzīju šito vaboli, ko izstaidzināju sev pa rokām līdz koncerta beigām. Cerēju, ka varbūt viņa aizlidos vienā brīdī, bet beigās nonesu viņu aizskatuvē & palaidu zālē. Paldies par šo pēdējo deju, ma chère.

Rekur ir


Tā man bija intensīva, iespaidiem pilna nogale, kā jūs saprotat.


Es nedaudz steidzos, tāpēc detaļām lecu pāri, bet gan jau agri vai vēlu aizpildīšu kādus tukšumus šajā stāstā, ja sanāks par šo laiku parunāties kādā intervijā vai podkāstā. Gaidu nākamos izaicinājumus. Bet, ja neskaita šādus brīžus, kuros viss notiek vienlaicīgi un uz skatuvēm jūsu acu priekšā, pārsvarā visa enerģija šobrīd aiziet darbiem studijā. Beidzot atkal taisu bītus, ko man pat īsti nevajag tuvākajiem projektiem, bet taisu, jo no bītiem var rasties jauni projekti. Rakstu repu, lieku kopā ierakstus, gatavojos dažiem jaunumiem, par kuriem jums pavisam drīz ziņošu.

PLAGI


Ja vēlaties būt visiem priekšā rindā uz jaunāko un aktuālāko info par visu, kas saistīts ar manu darbību Latvijas kultūrtelpā, abonējiet manas vēstules šeit & jūtieties priviliģēti, es no jums naudu neprasīšu, bet drīzāk iedošu kādu atlaidi veikalā, ja nu plānojat tur iepirkties, un es dzirdēju, ka tur drīzumā būšot kaut kas jauns..? Tagad, kad esmu pārvācies uz jauno studiju & arī dzīves vietu, ļoti iespējams, ka piedāvāšu jums vēl kādu papildus saturu, neskaitot VIP vēstules, bet man vēl jāsaprot, kā tas darbojas. Tas ir mazsvarīgi; galvenais ir tas, ka (vismaz ar maniem šībrīža sociālo tīklu ne/lietošanas paradumiem) ja nelasi no manis vēstules e-pastā, tad, iespējams, neko daudz nezini, kas ap mani & ar mani notiek.


Vēl arī nav izpirktas visas mana 11.11. Palladiuma biļetes, bet nav arī tālu no tā. Ja gribat redzēt un dzirdēt, kā izskatās mans solo šovs 2023. gadā un kas tieši tajā visā ir tik īpašs, ja jau mani aicina atklāt Dziesmu svētkus utt., jums vēl ir tāda iespēja, jo tagad mans nākamais iznāciens būs tikai novembrī. Kā jau kaut kur rakstīju — gribu par šo šovu saņemt 5% ordeni kā labāko gada hip-hop koncertu, nevis piepelnīties, tāpēc jūs tur saņemsiet drusku vairāk, nekā jūs no manis & mūsu komandas sagaidāt. Nelauziet savu galvu par to, kas tieši tas būs — tas ir mans darbs jūs patīkami pārsteigt, jums tikai jābūt tur. Nedomājiet baigi ilgi, bet jums vēl ir laiks, kādi 20% biļešu vēl palikušas. Pa vasaru, es domāju, tirgosies lēni, bet es tikai priecāšos, ja viņas pazudīs ātrāk, tāpēc nevelciet lieki garumā.


Veiksmi darbos mums visiem.

bottom of page